23948sdkhjf

Anderledes abonnementer pibler frem

Abonnementer på alt fra kaffekapsler og grøntsager til barberskrabere, bøger og musik bliver mere og mere populære blandt danskerne.
Fem alternative abonnementstilbud
• Det er slut med at mangle sorte sokker uden huller, for med et ”sockscription” får man få leveret tre nye par sokker hver fjerde måned.
• Inspiration til væggen – Kontorer og private hjem over hele verden kan hver måned modtage en ny illustration, der bliver sendt direkte til dem.
• Firebenet fornøjelse – Tilgodese menneskets bedste ven med et abonnement til legesyge hunde. Med et abonnent kan menneskets bedste ven få nyt legetøj lige til døren med tre, seks eller tolv måneders intervaller.
Danske Aarstiderne, amerikanske Netflix og svenske Spotify er bare tre eksempler på de mange succesrige virksomheder, der i de seneste ti år har udfordret eksisterende forretninger ved at forvandle kunder til abonnenter.

På tværs af lande og brancher vinder abonnementer frem. Man kan nu abonnere på alt lige fra bøger, musik og software til kaffe, biler og skjorter.

Udviklingen har fået den amerikanske analysevirksomhed Gartner til at forudsige, at 35 procent af verdens 2.000 største virksomheder vil benytte abonnementsmodellen i 2015.

– Abonnementer er win-win for virksomhed og forbruger. Mens virksomheden får mere loyale og langvarige kunderelationer, kan forbrugerne glæde sig over nem adgang til produkter eller ydelser. Varen leveres ofte med en fordel, og købet kræver ikke, at kreditkortet konstant skal frem, forklarer Morten Suhr Hansen, der er administrerende direktør i konsulent virksomheden Subscrybe.

En spændende udvikling
Han er aktuel med bogen How to build a subscription business, der beskriver, hvordan man opbygger en ny abonnementsforretning – eller forvandler sine nuværende kunder til abonnenter.

– Udviklingen er interessant, for abonnementsrevolutionen kommer til at påvirke virksomheder og forbrugere – og den måde vi handler og lever på. Der sker rigtig store forandringer i disse år, hvor vi kan abonnere på tjenester, som er langt fra de tele-, tv- og avistilbud, som vi måtte nøjes med for få år tilbage, konstaterer Morten Suhr Hansen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093